Skibet og sejlet

DTU Vindenergi involveret i specialdesignet sejl til et fragtskib

torsdag 12 dec 19

Kontakt

Jens Nørkær Sørensen
Professor
DTU Vindenergi
45 25 43 14

En gruppe forskere fra DTU Vindenergi har været med til at udvikle et specialdesignet sejl til brug for maritim transport. Formålet er at reducere den globale CO2-udledning med 2-3 procent.

Hvordan kan man få et stort fragtskib til at sejle med zero emission? Det har en gruppe forskere, blandt andet fra DTU Vindenergi, været med til at undersøge med projektet Wing Powered Ship 'Liberty'.

DTU Vindenergi har sammen med virksomheden Caponetto Hüber (Valencia) udført et indledende proof of concept for firmaet Blue Technology. Det er lykkedes for DTU Vindenergi at optimere vingedesignet, således at der kan hentes yderligere 46% energi fra vinden set i forhold til det oprindelige design. Dette åbner muligheden for, at skibet kan fremdrives 100 procent af vingerne, samt at det kan generere strøm af overskudsenergien ved vindhastigheder over 8 m/s. Reelt står vi med et en løsning på et zero emission fragtskib i en betydelig størrelse, der er helt selvforsynende med energi. 

Tilstrækkeligt med energi i vinden 

“Vi har udviklet en beregningsmodel og lavet beregninger af sejlenes aerodynamik, det vil sige de kræfter, der virker på sejlene,” siger Jens Nørkær Sørensen, der er projektansvarlig for projektet på DTU Vindenergi. Han uddyber: 

“Vi har på den måde kunnet beregne skibets fart og potentiale for brændstofbesparelser. Vi har blandt andet påvist, at man under gunstige vindforhold kan drive et 8000 tons tungt fragtskib frem med en hastighed på op til 25-28 knob.”

De sejl, der er anvendt i projektet, er specialdesignede sejl formet som vingeprofiler med flaps, som man kender fra flyvemaskiner. 

”Vi ser frem til at følge projektet og assistere Blue Technology, der arbejder på at etablere et Joint Industry Project, der vil ende ud med en 17 meter stor demonstrator, og herved opnå en TRL6 (EU’s Technology Readiness Level 6), der kan give adgang til finansiering af et 170 meter fragtskib med en kapacitet på mere end 2.000 personbiler,” siger Brian Boserup fra Blue Technology.

https://www.vindenergi.dtu.dk/nyheder/nyhed?id=75BA00CA-E604-4727-9709-306EF1603FE9
27 OKTOBER 2020